"زردي چشمان" من يك بيماري است؟

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه::استرس‌هاي جسمي و روحي و روزه‌داري طولاني مدت ميزان بيلي‌روبين نامحلول را در مبتلايان به اين اختلال افزايش داده و موجب زرد شدن قسمت سفيد رنگ چشم مي‌شود.

دكتر آگاه، فوق تخصص گوارش و كبد در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران گفت: بيلي روبين رنگريزه زردرنگي هست كه از متابوليسم و شكستن گلبول‌هاي قرمز و فعل و انفعالاتي كه در كبد صورت مي‌گيرد توليد مي‌شود اين رنگ ريزه در حالت عادي به مقدار كمي در خون وجود دارد و بيشتر آن توسط كبد برداشته مي‌شود و بعد از متصل شدن به موادي كه باعث قابليت حل آن مي‌شود. در صفرا ترشح پيدا كرده و از مدفع دفع مي‌شود.
 
وي افزود: در بيماري‌هاي مختلف كه يا توليد رنگريزه بيلي روبين افزايش پيدا مي‌كند يا برداشته شدن آن از خون و دفع آن كاهش پيدا مي‌كند.
مي‌تواند باعث افزايش در سطح خون و تغيير رنگ سفيدي چشم‌ها و پوست به رنگ زرد شود.
 
آگاه در ادامه بيان كرد: يكي از شايعترين مشكلاتي كه باعث افزايش بيلي روبين در خون مي‌شود بيماري گيلبرت يا ژيلبرت است. در اين بيماري برداشته شدن بيلي روبين توليد شده توسط كبد و بام شدن آن كاهش پيدا مي‌كند بنابراين بيلي روبين نامحول در خون افزايش پيدا مي‌كند كه اين مورد باعث زرد شدن چشم و يا در موارد خاصي كه بيلي روبين خيلي افزايش پيدا مي‌كند باعث زرد شدن پوست مي‌شود.
 
وي با بيان اين مطلب كه اين اختلال باعث آسيب به كبد يا ساير ارگان‌ها نمي‌شود اظهار داشت: به دليل اينكه اين افزايش بيلي روبين مختصر است و اين بيلي روبين جزئي كه افزايش پيدا كرده است مشكل باليني خاصي ايجاد نمي‌كند اتفاقي كه در افراد مي‌افتد اين است كه با استرس‌هاي جسمي و روحي يا تنها يك ناشتا بودن چند ساعته ميزان اين بيلي روبين نامحلول افزايش پيدا مي‌كند.
 
اين فوق تخصص گوارش و كبد با تاكيد بر اين كه اين بيماري به خودي خود اهميت ندارد افزود: اهميت آن درباره‌ي افتراق دادن آن از بيماري‌هاي كبدي است.
چون بسياري از بيماري‌هاي كبدي هم باعث  افزايش بيلي روبين مي‌شوند. بنابراين درخصوص فردي كه اين شرح حال زردي در چشم‌ها را دارد بايد آزمايش‌هاي كبدي انجام شود و در صورت نياز سونوگرافي هم انجام شود. در اين بيماري فقط بيلي روبين افزايش پيدا مي‌كند اما آنزيم‌هاي كبدي نرمال هستند.
 
وي در پايان اشاره كرد: اين بيماري نياز به درمان خاصي ندارد و فقط در مورد بيماراني كه نگران هستند توصيه مي‌شود از روزه‌داري‌هاي طولاني مدت خودداري كنند./
 

این صفحه را به اشتراک بگذارید