تاريخ : 26 / 3برچسب:فریم بندگی,, | 22:29 | نویسنده : ali

 

فریم

 

همواره بايد شنبه‌ی پس‌از انتخابات، روز مهربانی و بردباری باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران ديگر نامزدهای محترم،‌ از هرگونه رفتار و گفتار تحريك‌آميز و بدگمانانه پرهيز كنند



تاريخ : 26 / 3برچسب:فریم بندگی,امام خامنه ای, | 22:24 | نویسنده : ali
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی امسال، كار بزرگ سال ۹۲ را انتخابات ریاست‌جمهوری دانسته و فرموده بودند «در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی و به یك معنا مقدرات عمومی كشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی می‌كند. ان‌شاءالله مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده‌ی نیكی را برای كشور و برای خودشان رقم بزنند.» این عبارات اولین اشاره‌های رهبر انقلاب اسلامی به حماسه سیاسی در سال ۹۲ بود.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/22937/smpf.jpg
از ابتدای سال هرچه به خردادماه نزدیك می‌شدیم تحركات و فشارهای دشمن علیه ملت ایران بیشتر می‌شد. آن‌ها می‌خواستند ملت نیاید! در همین ایام بود كه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند «دشمنان جمهوری اسلامی پولها خرج كردند، زحمتها كشيدند، سياستها به كار بستند، به قول خودشان اتاقهاى فكر تشكيل دادند، براى اينكه راهى پيدا كنند تا ملت ايران را از نظام اسلامى جدا كنند. ملت ايران با حضور در پاى صندوقهاى رأى، با شركت در رأى دادن، ارتباط و اتّصال مستحكم خودش را با نظام اسلامى دارد اثبات ميكند.» البته پاسخ تحركات دشمن از طرف ملت نیز مشخص بود: «از اين ملت بزرگ به توفيق الهى، اين دفعه هم تودهنى خواهند خورد.»
دو روز مانده بود به انتخابات یازدهم كه هزاران نفر از اقشار مختلف مردم با هبر انقلاب دیدار كردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز با تبیین اهمیت این دوره از انتخابات پیش‌بینی كردند كه «روز جمعه، روز اوج حماسه خواهد بود».
و جمعه ۲۴ خردادماه حماسه سیاسی محقق شد.



فریم

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

ریا جایش قلب و نیت انسان است و اگر یک انسانی غرض و انگیزه اش در انجام عمل فرمان خدا باشد همین کافی است .



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم گفت: حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات، نماد قدرت نرم جمهوری اسلامی است.


 

به گزارش خبرگزاری حوزه درتهران، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه درتهران با اشاره به مشارکت و حضورحماسی آحاد ارتشیان در انتخابات، اظهار داشت: دلاورمردان غیورارتش همان گونه که پاسداراستقلال، اقتدارو امنیت مرزهای کشور هستند، در عرصه خلق حماسه سیاسی نیز دوشادوش ملت بزرگ ایران و لبیک گوی ندای رهبرعظیم الشان انقلاب در انتخابات حضوری فراگیر، فعال، پرشور و گسترده دارند؛ چرا که انتخابات ازجمله فرصت هایی است که می تواند با حماسه حضور مردمی تاثیرات بزرگی را در روند پیشرفت های داخلی و موقعیت بین المللی جمهوری اسلامی ایران برجای بگذارد.

 

 



ادامه مطلب

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش گفت: فرد اصلح، فردی است که توانایی بالا بردن عزت ملی در سطح بین‌المللی را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش امروز طی سخنانی در مرکز همایش های کوثر و درجمع کارکنان این سازمان ضمن تبریک عید مبعث، اعیاد شعبانیه و همچنین فرارسیدن روز پاسدار و جانباز به ملت سرافراز ایران اسلامی به ویژه پاسداران حریم ولایت و انقلاب و جانبازان اظهار داشت: حضرت محمد(ص) الگویی کامل از اخلاق، معنویت و خلق حسنه بود که سعادت واقعی را برای انسان ها به ارمغان آورد.



ادامه مطلب

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

رهبر انقلاب در ديدار مسوولان نظام و سفیران كشورهاي اسلامي بمناسبت عید مبعث:

 

همزمان با عید مبعث و سالروز بعثت پیامبر مکرم اسلام (ص)، مسئولان نظام، نمایندگان و سفیران کشورهای اسلامی و جمعی از خانواده معظم شهدا با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.



ادامه مطلب

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

التهاب سلول کبدی یکی از شایعترین اختلالات عارضه کبد چرب است.



ادامه مطلب

 

فریم

 

مسلمانان در کتاب گینس، رکوردهایی ثبت کردند که از بین آنان، نام امام خمینی(ره) 2 بار به عنوان رهبری محبوب در این کتاب به ثبت رسیده است.



ادامه مطلب
تاريخ : 15 / 3برچسب:فریم,شهیدان, | 1:25 | نویسنده : ali

فریم

یاد شهیدان، بوییدن بهشت است و نامشان، رسیدن به نور

تمام این سرزمینِ سرافراز، تمام خاک این وطن،برگرفته از خون آنهاست .در هر کجا که هستی، هر گوشه این خاک که قدم برمی داری، با چشم های بدون وضو ، نگاه نکن که مبادا روی خون لاله ها پا بگذاری .



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

مصرف مواد غذايي حاوي پتاسيم مانند موز، گوجه فرنگي، نخودفرنگي، کشمش و آلو نيز فشار خون را پايين مي آورد.هندوانه به دليل داشتن اسيد آمينه موجب تقويت عملکرد شريان هاي قلب و کاهش فشار خون مي شود.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

فیتو استروژنيک و آنتی اکسیدان موجود در زردچوبه موجب نابودی تومورهای سرطانی می شود.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

با خوردن زردآلو خون خود را تصفیه کنید

درخت زردآلو تا ارتفاع 6 متر می رسد برگهای آن مانند قلب نوک تیز و برنگ سبز روشن مایل به زرد می باشد .گلهای زردآلو درشت و برنگ سفید متمایل به قرمز است .میوه آن گوشتی و زرد رنگ با طعمی مطبوع و شیرین بوده که در اواسط تابستان میرسد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : 12 / 3برچسب:, | 1:32 | نویسنده : ali

 

فریم

 



 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

پژوهشگران به تازگی دریافته اند که افرادی که خون خود را اهدا می کنند کمتر در معرض ابتلا سرطان و یا سکته قلبی قرار می گیرند.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد فلفل سبز و به ویژه فلفل قرمز نقش موثری در سم زدایی دارند و مصرف زیاد فلفل باعث دفع چربی ازبدن می شود.



ادامه مطلب

 

فریم

 

رسانه های روسی دقایقی پیش(ظهر جمعه) از تحویل قریب الوقوع دست کم 10 فروند جنگنده پیشرفته میگ 29 روسی به نیروی هوایی سوریه خبر دادند.



ادامه مطلب
تاريخ : 10 / 3برچسب:, | 15:43 | نویسنده : ali

فریم

اغلب خانواده ها در اوقات مختلف به ویژه در مهمانی های خود برنج آبکش می کنند که این اقدام عادتی نادرست است و ارزش غذایی برنج را به شدت کاهش می دهد.

از جمله این عادت های نادرست، آبکش کردن برنج به بهانه دانه دانه شدن و قد کشیدن آن است.



ادامه مطلب

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

نباید فراموش کردکه خستگی در بیشتر موارد ریشه روحی و روانی دارد و در واقع خستگی و ضعف عمومی یکی از نشانه‌های افسردگی است. به بیان دیگر افسردگی یکی از رایج‌ترین انواع ناراحتی‌هایی است که افراد را مبتلا می‌کند و از آن به‌عنوان سرماخوردگی روانی یاد می‌شود.



ادامه مطلب
تاريخ : 8 / 3برچسب:طبیعت,فریم, | 21:29 | نویسنده : ali

 

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

در ادامه اینجا را کلید کنید



تاريخ : 8 / 3برچسب:, | 20:59 | نویسنده : ali

 

 

فریم

 

شهرت حرفه‌ای هر فرد در محل کار اهمیت بسیاری دارد؛ شهرت (یا همان آبروی شغلی خودمان) همان چیزی است که باعث می‌شود افراد دوست داشته باشند با شما کار کنند، شما را استخدام کنند و به عنوان همکار به شما احترام بگزارند. شهرت همان حاشیه‌ی امنیت شما است که در زمان نیاز برایتان کار پیدا می‌کند و شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که دارای حق انتخاب باشید نه این که مجبور به ماندن در شرایط بد یا چنگ زدن به اولین فرصت پیش آمده باشید.تخریب این منبع بسیار با ارزش کار ساده‌ای است و به تلاش چندانی نیاز ندارد. در زیر هشت روش ساده برای خراب کردن شهرتتان را مرور کنید:

۱- قبول کردن یک پیشنهاد کاری و سپس انصراف از آن
بعضی از افراد پس از این که به یک پیشنهاد کاری بله گفتند هم چنان به گشتن و مصاحبه دادن ادامه می‌هند تا شاید کار بهتری پیدا کنند. آن‌ها با این کار هزینه‌ی گزافی پرداخت می‌کنند زیرا به عنوان فردی شناخته می‌شوند که حرفشان حرف نیست و به سرعت جا می‌زنند. و اصولاً خیلی از افراد در بیش از یک شرکت از شرکت‌هایی که شما در آن‌ها به دنبال کار هستید حضور دارند. تصور کنید شما شدیداً به دنیال کاری هستید و یکی از افراد تصمیم‌گیرنده، همان فردی است که که قبلاً برای شرکتی که از آن انصراف داده‌اید کار می کرده است. شما واقعاً دوست ندارید چنین جمله‌ای را هنگام مصاحبه بشنوید: «جین در شرکت ما استخدام شد ولی درست قبل از شروع کار کنار کشید.»

۲- بدتر از آن، شروع یک کار و ترک آن به خاطر یک کار دیگر پس از مدتی کوتاه
این که کارتان بسیار نامناسب باشد و یا آنی نباشد که در زمان استخدام به شما گفته شده موضوع دیگری است. اما شروع یک کار و سپس ترک فوری آن فقط به خاطر یک کار بهتر، همان بلایی را سرتان می‌آورد که در بالا اشاره کردیم. اما این حتی از ان هم بدتر است زیرا آن شرکت برای آموزش و معرفی شما به مشتریان و غیره، سرمایه‌گزاری مالی و زمانی کرده است.

 



ادامه مطلب
تاريخ : 8 / 3برچسب:, | 20:55 | نویسنده : ali

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 



 

فریم

 



تاريخ : 8 / 3برچسب:, | 18:30 | نویسنده : ali

 

 



 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

همایش علمی "شهید صیاد شیرازی، الگوی ماندگار" با حضور جمعی از فرماندهان و پیشکسوتان ارتش در دانشگاه دافوس برگزار شد.

همایش علمی "شهید صیاد شیرازی، الگوی ماندگار" با هدف تجلیل از مقام این شهید بزرگوار، با حضور امیر سرتیپ "ناصر آراسته" جانشین گروه مشاوران فرمانده معظم کل قوا و جمعی از فرماندهان و پیشکسوتان ارتش در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

پژوهشگران انگليسي مؤفق شدند با استفاده از سلولهاي بنيادين در وضع پنج بيماري که دچار سکته مغزي شده بودند بهبودي حاصل کنند.

اين پنج بيمار همگي بر اثر سکته مغزي دچار فلجي شديد در برخي از قسمتهاي بدن و اختلال در حرکت و تکلم شده بودند.

دانشمندان به طور آزمايشي با تزريق سلولهاي بنيادين به مغز اين بيماران مؤفق شدند بخشهايي از مغز آنها را که بر اثر سکته مغزي از کار افتاده بود احيا کنند. آنها اين سلولهاي بنيادين را از جنين سقط شده انسان گرفته اند و اين مهمترين مانع در اين گونه درمانهاست زيرا بسياري اين کار را غيراخلاقي مي دانند. در اين پنج بيمار حرکات و توان تکلم که پيش از درمان از بين رفته بود نسبتا بهبود يافت.

بررسي ها نشان مي دهد: تزريق سلولهاي بنيادين به مغز اين افراد که در دو سال گذشته انجام شده است، عوارض منفي جانبي نداشته است. البته مسئول اين آزمايشها تاکيد دارد هنوز نمي توان با قاطعيت گفت بهبود اين افراد ناشي از سلولهاي بنيادين بوده است.



ادامه مطلب
تاريخ : 7 / 3برچسب:, | 1:45 | نویسنده : ali

فریم

ما به کسی رای می دهیم که ولایتی باشد؛ عادل باشد؛ عارف به مسایل مملکت باشد؛ روحانی باشد؛ جایگاه جلیلی برای ایرانیان ایجاد کند؛ در مسایل مالی غرضی نداشته باشد؛ رضایی جز رضای الهی را طلب نکند و اهل کار باشد مثلا قالیباف باشد.



فریم

 

 

فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه امام حسین(ع):

 

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه مردم کسی را ترجیح دهند که زمینه‌ساز عزت برای آینده انقلاب و کشور باشد، فرمودند: گام حماسی ملت در انتخابات، بشارت‌دهنده دستاوردهای بزرگ‌تر برای انقلاب خواهد بود.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

سردار جزایری:

 

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اهمیت طرح‌ریزی برای مقابله با جنگ نرم دشمن گفت: قرارگاه جنگ نرم، به زودی مطالبات خود از رئیس‌جمهور آینده را اعلام خواهد کرد.

 

سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی اظهار داشت: ابر سرمایه داری جهان و صهیونیزم بین الملل در یک جنگ دراز مدت که از سالها پیش شروع کرده است تغییر باور، افکار، رفتار و ساختار جامعه ایران اسلامی را هدف قرار داده است و جمهوری اسلامی ایران در شدیدترین دوره جنگی به سر می برد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح همچنین گفت: در دولت های قبلی یا فرصت کافی، یا درک درست، یا اراده لازم و یا ساماندهی مناسب برای مقابله با این تهاجم وجود نداشته است و امیدواریم این اتفاق در دولت آینده رخ دهد و جلوی نفوذ بیگانه گرفته شود.

جزایری تاکید کرد: تصرف روح و جان بسیار بحران‌زاتر از اشغال سرزمین است و بایستی از طریق برآوردهای جامع اطلاعاتی، طرح ریزی های مناسب عملیات های مقابله ای صورت پذیرد.

وی در پایان تاکید کرد: سرمایه های فراوانی در اختیار داریم که ما را قادر می سازد در این نبرد بزرگ به پیروزی قاطع برسیم.

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : 5 / 3برچسب:, | 19:30 | نویسنده : ali

 

 

 

 

فریم

 

در ادامه اینجا را کلید کنید



تاريخ : 5 / 3برچسب:سلامت, استرس, | 1:8 | نویسنده : ali

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

همگان از وجود استرس که سبب پیری و آسیب پوست می شود آگاهی دارند، اما این استرس چه تأثیری بر روی پوست می گذارد که تا به حال کشف نشده است.

 

 
گفتنی است،‌ هورمون های استرس مانند کورتیزول که در بدن افراد ترشح می شود، سبب ایجاد تأثیرات منفی بر ذهن و مغز افراد می شود.
 
بررسی ها نشان می دهند که استرس در زیر پوست نوعی ماده شیمیایی سمی تولید می کند که تأثیرات منفی فراوانی مانند پیری و چروک پوست و نیز آکنه های عصبی را ناشی می شود.
 
در جدیدترین بررسی ها دانشمندان دریافته اند که استرس به دو نوع خوب و سمی تقسیم می شود.
 
استرس خوب سبب چالش و بهبود عملکرد بخش های مختلف بدن می شود، اما استرس سمی سبب در معرض خطر قرار گرفتن بدن می شود.
 
از دیگر عوارض استرس،‌التهاب در مغز و کاهش کارایی آن است.
 
استرس به دلایل مختلفی می تواند به وجود بیاید مانند حوادث،‌ مرگ یکی از عزیزان،‌استرس های کاری و شغلی و همینطور در اثر بیماری ها،‌ اما افراد باید سعی کنند تا با استرس برخورد منطقی داشته باشند و از آن در جهت موفقیت و بهبودی استفاده کنند و نه در جهت تخریب و آسیب روحی و جسمی./ح

 



ادامه مطلب
تاريخ : 5 / 3برچسب:, | 1:55 | نویسنده : ali

 

 

سازنده ترین کلمه   ..........................  گذشت

 

پر معنی ترین کلمه  ..........................  ما 

عمیق ترین کلمه  .............................  عشق  
بی رحم ترین کلمه   .........................  تنفر  
 

سرکش ترین کلمه   ..........................  هوس

 

خودخواهانه ترین کلمه   ....................  من

 

ناپایدارترین کلمه  .............................  خشم

 

بازدارنده ترین کلمه  ..........................  ترس   

با نشاط ترین کلمه  ..........................  کار   
 

پوچ ترین کلمه  ................................  طمع

 

سازنده ترین کلمه  ...........................  صبر

 

روشن ترین کلمه  ............................  امید

 

ضعیف ترین کلمه  ............................  حسرت

 

تواناترین کلمه  ................................  دانش 

 

محکم ترین کلمه  ............................  پشتکار

 

سمی ترین کلمه  ...........................  غرور

 

سست ترین کلمه  ..........................  شانس

 

بی احساس ترین کلمه   ..................  بی تفاوتی

 

دوستانه ترین کلمه  .........................  رفاقت

 

زیباترین کلمه   ................................  راستی

 

زشت ترین کلمه  .............................  دورویی

 

ویرانگرترین کلمه   ............................  تمسخر

 

موقرترین کلمه  ...............................  احترام

 

آرام ترین کلمه   ..............................  آرامش

 

عاقلانه ترین کلمه  ...........................  احتیاط

 

دست و پاگیرترین کلمه  ....................  محدودیت

 

سخت ترین کلمه  ............................  غیرممکن

 

مخرب ترین کلمه   ...........................  شتابزدگی

 

تاریک ترین کلمه  ............................  نادانی

 

کشنده ترین کلمه  ..........................  اضطراب

 

صبورترین کلمه  ..............................  انتظار

 

بی ارزش ترین کلمه  .......................  انتقام

 



 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

تصاویر قدیمی از حرم امام علی(ع) به همراه گلچینی از احادیث علوی



 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

کتاب «رخساره خورشید»، تألیف دکتر مصطفی دلشاد تهرانی به اصول کلی و سیره عملی ثابت در آموزه ها و زندگی امیرمؤمنان علی(ع) می‌پردازد که می‌تواند مرجع کردار و رفتار حاکم بر عرصه‌های گوناگون زندگی باشد. وی در این اثر 10 اصل بنیادی و اساسی را به‌ عنوان 10 فرمان مطرح کرده که ازآموزه‌ها و زندگی امام علی(ع) أخذ شده است. این اصول دهگانه عبارتند از: اصل مرزبانی، حریم داری و پرواپیشگی؛ اصل پایبندی به کیفیت استخدام وسیله؛ اصل اعتدال و میانه روی؛ اصل پارسایی؛ اصل تکریم؛ اصل پاسداشت حقوق؛ اصل رفق و مدارا؛ اصل صراحت و صداقت؛ اصل پایبندی به عهد و پیمان؛ و اصل عدالت. گوشه هایی از آثار برخی از این اصول در برخی عرصه‌ها از زبان دکتر دلشاد تهرانی بیان شده است که اکنون از نظر شما می‌گذرد.

 

 



ادامه مطلب

 

 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

اعتکاف را می توان آمیزه ای از چندعبادت با فضیلت به حساب آورد که جای جای آن یادآور یک عمل عبادی بوده و شناخت هدف از عبادت اعتکاف انسان را در اعمال خود به یقین می رساند.

 

 

خبرگزاری شبستان: بخشی از مقررات دینی که « عبادت » نامیده می شود، برای تأمین نیازهای روحی انسان تشریع شده است. هر چند عبادت ممکن است از جنبه های اجتماعی نیز برخوردارباشد.
تنوع عبادت ها در اسلام دقیقا به دلیل نیازهای گوناگون انسان است. هرعبادتی ، بخش معینی از نیازهای روح را برآورده می کند. مثلا نماز،‌ زنگار غفلت ازمبدأ آفرینش را از روح و روان می زداید.
روزه نیروی عقلانی و قوای روحانی انسان را در مصاف با کشش های مادی و شهوانی تقویت می کند.
حج، شرکت در آزمون مبارزه با تعلقات مادی و دل بستگی های دنیوی است.
اعتکاف را می توان آمیزه ای از چندعبادت با فضیلت به حساب آورد. روزه که خود عبادتی بس ارزشمند است و به میهمانی خدا رفتن به شمار می آید، یکی از شرایط اعتکاف است.

حضور در معبد و سرای دوست که به خودی خود عبادت است. محرمات اعتکاف یعنی چیزهایی که معتکف باید در طول اعتکاف از آن پرهیز کند، انسان را به یاد حج که یکی از ارکان اسلام است، می اندازد. دقت دراحکام و آداب اعتکاف نشان می دهد که شباهت های قابل توجهی میان « حج » و « اعتکاف » وجود دارد.
اعتکاف با « جهاد » نیز بی شباهت نیست. شرکت در اعتکاف، همراه با مراعات آداب و شرایط آن، در حقیقت ورود به عرصه ی « جهاد اکبر » و مبارزه با نفس است که از جهاد با دشمن خارجی به مراتب برتر است. این عبادت اسلامی در عین حال ازبرخی جنبه های اجتماعی نیز برخوردار است.
خلوت نشینی که در اعتکاف محقق می شود فرصتی مناسب برای عبادت و تفکر و انس با خداوند متعال است. غنیمت شمردن این فرصت استثنایی و بهره بردن از فضای معنوی اعتکاف، انسان مومن را در راه یابی به مراحل کمال یاری می کند.
اعتکاف در مسجد فرصتی است که انسانها با تمام مشکلات و مشاغل اجتماعی چند روزی هرچند کوتاه از جامعه و مردم جدا شوند و به درون گرایی روی آورند.
معتکف در فضای روحانی و تقدس مسجد فرصتی مناسب می یابد تا به کاوش درباره ی انگیزه ها و روحیات خویش بپردازد و در راستای رفع نقصان و تکامل خود بکوشد.
خلوت نشینی که در اعتکاف محقق می شود فرصتی مناسب برای عبادت و تفکر و انس با خداوند متعال است. غنیمت شمردن این فرصت استثنایی و بهره بردن از فضای معنوی اعتکاف، انسان مومن را در راه یابی به مراحل کمال یاری می کند.
اعتکاف در مسجد فرصتی است که انسانها با تمام مشکلات و مشاغل اجتماعی چند روزی هرچند کوتاه از جامعه و مردم جدا شوند و به درون گرایی روی آورند. معتکف در فضای روحانی و تقدس مسجد فرصتی مناسب می یابد تا به کاوش درباره ی انگیزه ها و روحیات خویش بپردازد و در راستای رفع نقصان و تکامل خود بکوشد.
اصولاً هر دستوری از دستورهای آسمانی، بخش معینی از نیازهای روحی انسان را برآورده می کند. گرچه انجام مکروهات و ترک مستحبات، عقاب ندارد؛ ولی رسیدن به کمال والای انسانی تنها، با انجام واجبات و ترک محرمات حاصل نمی شود. همان گونه که بدن انسان برای بقا و سلامت خود، به مواد گوناگون اصلی و فرعی نیاز دارد؛ روح نیز در سایه عمل همه جانبه به مقررات و احکام اسلامی، به کمال مطلوب خواهد رسید.
سنت اعتکاف فرصت عبادت را برای انسانها به وجود می آورد . وقتی معتکف اشتغالات روزمره زندگی را کنار بگذارد و شب و روز خود را در خانه خدا فقط برای انس و راز و نیاز با خداوند متعال صرف کند فرصت فراغتی برای عبادت به وجود اورده که در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام جایگاه ویژه ای دارد و آثار و برکات فراوانی را برای آن بیان کرده اند.
با تأمل در روایات اهل بیت علیهم السلام و کلمات بزرگان این نکته به خوبی معلوم می شود که حقیقت و روح همه عبادات همان توجه و یاد قلبی خداوند متعال است و فقط عبادتی که با توجه و یاد الهی انجام گیرد مطلوب درگاه احدیت است و مومن از آن بهره می برد و هر گاه عبادتی خالی از توجه قلبی باشد بهره ای برای مومن ندارد و هر چه قدر توجه در عبادات بیشتر گردد بهره و استفاده عبد از آن عبادت بیشتر خواهد شد.
پر واضح است که اعتکاف هم به عنوان یک عمل عبادی بزرگ از این قاعده مستثنا نیست و تا هنگامی که معتکف متوجه حضرت حق باشد و دل از غیر خدا برکند و مراقب اعمال و رفتار ظاهری و باطنی خود باشد در حال استفاده کردن از اعتکاف است و الا جز گرسنگی و تشنگی و محبوس شدن در مسجد بهره ای نبرده است.
هدف از اعتکاف را باید از دو منظور جستجو نمود.
هدف از عبادت چیست؟
هدف از عبادت اعتکاف چیست؟
قرآن رمز و راز ایمان، تزکیه نفس و عبادت را این گونه معرفی می نماید:
"وَ اتّقُو اللهَ لَعَلّکُم تُفلِحون"؛ تقوا پیشه کنید، به این امید که رستگار شوید (آل عمران: 130).
در جای دیگر می فرماید: "قَد اَفلَحَ مَن زَکیها"؛ کسی رستگار شد که نفس را تزکیه کرد (شمس:9).
"قَد اَفلَحَ المؤمنون"؛ به راستی که مؤمنان رستگاران اند (مؤمنون :1)."
"وَ اذکُروُا اللهَ کَثیراً لَعَلَکُّم تُفلِحون"؛ خدا را بسیار یاد کنید شاید رستگار شوید (جمعه:10).
"قَد اَفلَحَ مَن تَزّکی"؛ به راستی که رستگار کسی است که تزکیه نفس کرده باشد (اعلی :14).
و "وَ افعَلوا الخَیر لَعَلَکُّم تُفلِحون" (یونس:52).
بنابراین قرآن فلاح و رستگاری را به عنوان هدف ایمان، تزکیه نفس و عبادت ذکر می کند
همه عبادات در یک هدف کلی مشترک اند اما برای هر یک از آنها اهداف جداگانه ای نیز وجود دارد؛ و گرنه دلیلی نداشت تا به صورتهای گوناگونی در آیند.
عبادتی چون نماز باعث آرامش انسان می شود زیرا قرآن می گوید: "اَلا بِذِکرِ اللهَ تَطمَئِنُّ القُلوب"؛
عبادتی چون روزه انسان را صابر بار می آورد و حتی قرآن از روزه به کلمه صبر تعبیر می نماید "استَعینُوا بِالصَبرِ وَ الصَّلاة" از روزه و نماز کمک بگیرید.انسان صابر در برابر مشکلات بردبار است و سختی عبادت را تحمل می نماید و تحت فشار معصیت سر خم نمی کند.
اما اعتکاف چه هدفی را دنبال می کند؟ اعتکاف عملی است مرکب از چند عبادت، پس در یک نگاه اهداف این عبادات در اعتکاف هم منظور گردیده؛ پس در اعتکاف اهدافی چون رسیدن به آرامش روحی، دستیابی به صبر، حضور در مسجد، دعا و توبه و استغفار همه و همه در این عمل، مورد توجه قرار گرفته است. می توان از مجموعه این عبادات، هدفی دیگر ورای اهداف تک تک آنها، برای عبادت اعتکاف در نظر گرفت و آن تمرین انقطاع از غیر است. معتکف در طول مدت اعتکاف از همه تعلقات دنیایی بریده و تمام وقت، به حالت عبادت در آمده، از مسجد که خانه خداست به خانه خود و دیگران نمی رود. کلامی غیر از قرآن و دعا و نماز که کلام خداست بر زبان جاری نمی کند. معتکف اراده خود را در مسیر اراده خدا قرار داده در طول روز به خاطر او، دست از خوردن و آشامیدن کشیده و به روزه داری قیام می کند و ... پس هدف از عبادت اعتکاف، همان است که ائمه معصومین در دعای "مناجات شعبانیه" از خداوند خواسته اند "اِلهی هَب لِی کَمالَ الاِنقِطاعَ اِلَیکَ؛ خدایا به من نهایت بریدگی وابستگی از غیر خودت را هدیه نما.
بنابراین از اعمال مهم اعتکاف، روزه گرفتن در ایام اعتکاف است. معتکف می تواند روزه واجب یا مستحب، برای خود یا به نیابت از دیگران، مثل پدر و مادر فوت شده، بگیرد. چنانچه اعتکاف در ماه رمضان باشد باید فقط روزه واجب ماه مبارک رمضان را در نظر گرفت.
اعتکاف سبب دوستی و آشناشدن مومنان، جدا گشتن از گناهان و گناهکاران و در نهایت سبب نزدیکی به خداوند است که همه این امور باعث نورانیت دل می گردد وبه انسان فرصت حضوری عاشقانه و عارفانه را در محضر خداوند را می دهد، و به عمر برکت، به فکر نفوذ و تعمق و به زندگی معنا و سازندگی می بخشد.

 

 



همواره اثرات روانی رنگ در اشخاص مختلف مورد توجه دانشمندان بوده است و دانشمندان معتقدند رنگ ها هستند که روحیات انسان ها را شکل می دهند.
 اتاق هایی از بیمارستان ها که آبی رنگ هستند اثر خوبی روی بیماران می گذارند یا اشخاصی که نزدیک بینی دارند و چشم آنها در مطالعه زیاد خسته می شود باید غذاهای سبز و آبی به کار ببرند.

نتایج تحقیقات دراین باره نشان می دهد که قرار گرفتن زیر نور هایی با رنگ خاص تأثیر روانی زیادی بر فرد دارد.مثلا وقتی شما دو دل هستید یا اطمینان کافی راجع به مسأله ای ندارید با پوشیدن لباس های زرد یا قرار گرفتن در محیطی پر از رنگ زرد به شما کمک می کند تا روی مشکل پیش آمده تمرکز کنید وبتوانید به دو دلی خود پایان دهید.
 
استفاده از رنگ های روشن می تواند جریان کلمات شما را آسان و شیوایی کلام شما را تقویت کند و از نظر تأثیرات نیز در معرض رنگ قرمز بودن باعث افزایش جریان خون می شود و میزان آدرنالین را بالا می برد.

زمانی که شخص به شدت خسته و افسرده است یا بی انگیزه شده است رنگ قرمز می تواند به عنوان عاملی انرژی زا استفاده شود.

از طرفی اگر فرد به شدت ناراحت، هیجانی، مضطرب یا تحت فشار باشد پوشیدن لباس های قرمز یا قرار گرفتن در محیط های قرمز  باعث ایجاد خشونت می شود.



ادامه مطلب

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت در «مستدرک صحیحین» می‌گوید: روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی‌بن ابی‌طالب ـ کرّم الله وجهه ـ را در خانه کعبه به دنیا آورده است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، هنگام ولادت امیرمؤمنان امام علی ـ علیه‌السلام ـ دیوار کعبه شکافته شده است. یکی از سوالات در این‌باره این است که «آیا این واقعه در منابع اهل سنت منعکس شده است؟»

مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم، در یادداشتی این مساله را بررسی کرده است.

 

ماجرای تولد امام علی علیه‌السلام در کعبه

به نقل مورخان و محدثان مشهور ولادت امام علی ـ علیه‌السلام ـ در سیزدهم رجب سی سال بعد از عام‌الفیل در درون خانه کعبه روی داده است.

جریان از این قرار است که: «یزید بن قعنب گوید: من و عباس بن عبدالمطلب و گروهی از خاندان عبدالعزی در برابر خانه خدا نشسته بودیم که ناگهان دیدیم فاطمه بنت اسد، مادر امیرمؤمنان ـ علیه‌السلام ـ که به آن حضرت حامله بود و نُه ماه از مدت حملش می‌گذشت با حالتی خاص که حاکی از درد زایمان بود وارد شد و به درگاه خداوند عرض کرد: پروردگارا! من به تو و پیامبران و کتاب‌هایی که از جانب تو فرستاده شده اند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق و باور دارم که او این خانه والا را بنا کرده و به حق این فرزندی که در شکم دارم سوگند می دهم که وضع حمل مرا آسان کنی.

یزید بن قعنب گفته: در این هنگام دیدم دیوار پشت کعبه شکافت و فاطمه وارد کعبه شد و از چشمان ما ناپدید گشت و دیوار به هم چسبید.

برخاستیم که قفل در خانه کعبه را باز کنیم، قفل باز نشد، دانستیم که این رویداد به فرمان خدا رخ داده است.

پس از چهار روز که گذشت فاطمه از خانه کعبه بیرون آمد و نوزادش امیرمؤمنان ـ علیه‌السلام ـ را روی دست داشت و گفت: من بر زنان گذشته تاریخ برتری یافته‌ام زیرا آسیه دختر مزاحم، خدا را به صورت پنهانی در جایی عبادت می‌کرد که عبادت خدا در آنجا جز از روی ناچاری سزاوار نبود، و مریم دختر عمران آن شاخه خشکیده خرما را با دستش تکان داد تا آنکه خرمایی تازه از آن فرو ریخت و خورد.

ولی من وارد خانه خدا شدم و از میوه‌ها و نعمتهای بهشتی خوردم و وقتی خواستم خارج شوم هاتفی به من گفت: فاطمه! او را علی نام بگذار، چرا که او بلند مرتبه است و خداوند علی اعلی می‌گوید نام او را از نام خودم مشتق ساختم و او را به آداب و اخلاق خودم تربیت کردم و از علوم پیچیده خود آگاهش نمودم او کسی است که بت‌ها را در خانه من می‌شکند و بر بام خانه‌ام اذان می‌گوید و مرا به مجد و بزرگواری یاد می‌کند. خوشا به حال کسی که او را دوست بدارد و از او فرمان برد و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و فرمانش نبرد.» (1)

شایان ذکر است که این رویداد با اندکی تفاوت در منابع بسیاری ذکر شده است و از شگفتی‌های این واقعه مهم تاریخی این است که فاطمه نه از درب خانه بلکه با شکافته شدن دیوار آن وارد کعبه گردید تا این رویداد عجیب دلیل و برهانی روشن تر بر معجزه باشد و آیندگان نتوانند آن را پدیده‌ای تصادفی و اتفاقی قلمداد کنند و جالب این است که پس از گذشت قرن‌ها از آن رویداد مهم و تجدید ساختمان کعبه و تعمیر آن و پر کردن جای شکاف با نقره، هنوز هم اثر شکاف بر دیوار خانه، خود را نمایان می‌سازد. (2)

ولادت امام علی ـ علیه‌السلام ـ در کتب اهل سنت

1. حافظ ابو عبدالله محمد بن عبدالله، معروف به حاکم نیشابوری، که همه بزرگان اهل سنت او را مورد اعتماد و استناد دانسته‌اند و خود از بزرگان ایشان است. در کتاب بسیار معروفش، «مستدرک صحیحین» می‌گوید: روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب ـ کرّم الله ـ وجهه، را در خانه کعبه به دنیا آورده است. (3)

2. شاه ولی الله احمد بن عبدالرحیم دهلوی، محدث متعصب اهل سنت، در کتاب «ازالة الخفا» می‌نویسد: «بی گمان روایات متواتر است در این که فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین علی بن ابی طالب را در درون کعبه به دنیا آورد، بدون تردید او در روز جمعه سیزدهم رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در خانه کعبه به دنیا آمده است، و هرگز پیش از او یا بعد از او کسی در خانة کعبه زاده نشده است.» (4)

3. شهاب الدین ابوالثنا، سید محمود آلوسی، صاحب تفسیر آلوسی، در شرح بر قصیده عینیه عبدالباقی افندی می‌نویسد: ولادت امیرمؤمنان کرم الله وجهه در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتابهای هر دو فرقه شیعه و سنی روایت شده است، و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است. (5)

4. نورالدین علی بن محمد بن صباغ مکی، از دانشمندان معروف اهل سنت، مشهور به ابن صباغ مالکی در کتاب «الفصول المهمّه» با سلسله سند از ابن مغازلی، از امام سجاد ـ علیه‌السلام ـ مبنی بر ولادت امام علی ـ علیه‌السلام ـ در درون خانه کعبه نقل کرده است که: پیش از او کسی در بیت الله الحرام متولد نشد، و این برتری ویژه اوست از سوی خداوند برای ابراز کرامت و شرافت و شکوهمندی او.

منابعی از اهل سنت که به طور صریح به شکافته شدن دیوار کعبه اشاره کرده‌اند:

1. محمد شریف خان شیروانی در کتاب «چوتهی کتاب» به ولادت امام علی ـ علیه‌السلام ـ در درون کعبه و شکافته شدن دیوار کعبه و شنیده شدن صدای هاتف غیبی تصریح کرده است. (7)

2. مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی در کتاب «ظهیر البشر» در احوال و فضائل ائمه می‌نویسد: «چون خداوند اراده نمود که شرفی بر شرفهای کعبه بیفزاید، دیوار کعبه را بشکافت و فاطمه بنت اسد را به درون کعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون کعبه به دنیا آورد.» (8)

3. علامه حسن بن امان الله مولوی عظیم آبادی هندی، درکتاب تجهیز الجیش جریان ولادت امام علی ـ علیه‌السلام ـ را طبق روایت «بشائر المصطفی» از یزید بن قعنب نقل کرده است. (9)

4. دکتر محمد شاه قادری، دانشمند و پزشک نامی سرزمین لاهور، در کتاب «مصباح المقربین» تصریح می‌کند که امیرمؤمنان در درون کعبه متولد شد و تصریح می‌کند که مادر آن جناب در حال طواف کعبه بود که او را درد زایمان گرفت، دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد به درون کعبه فرا خوانده شد، سپس تأکید می‌کند که هرگز چنین شرف و فضیلتی به جز امیرمؤمنان برای احدی نصیب و میسر نشده است...(10)

بنابراین با بررسی متون تاریخی به این نتیجه می‌رسیم که جریان ولادت امام علی ـ علیه‌السلام ـ و شکافته شدن دیوار کعبه در منابع متعددی از اهل سنت نقل شده است که برای نمونه به شماری از آنها اشاره کردیم.

--------------------------------------------------------------------------------

پاورقی و منابع:

1. صابری یزدی، علیرضا، هزار حدیث در فضائل امام علی(ع)، ترجمه محمد رضا انصاری محلاتی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1380ش، ص32ـ31. محمد بن فتّال نیشابوری، روضة الواعظین، قم، نشر رضی، 1386ق، ج1، ص76. ابی محمد الحسن بن محمد دیلمی، بیروت، مؤسسة اعلمی، ص211. علی بن عیسی اربلی، کشف الغمه ج1، ص59. شیخ طوسی، امالی، 1313، ص80. شیخ صدوق، علل الشرایع، ص56.

2. قزوینی، سید محمد کاظم، امام علی(ع) از ولادت تا شهادت، ترجمه علی کرمی، قم، دلیل ما، 1379ش، ص43-41.

3. حافظ ابی عبدالله محمد بن عبدالله نیشابوری، مستدرک الصحیحین، حیدرآباد هندوستان، 1324، ج3، ص483. موسوی همدانی، سید محمد باقر، علی(ع) در کتب اهل سنت، تهران، واژة آرا، 1380ش، ص46.

4. شاه ولی الله دهلوی، ازالة الخفا، چاپ هند، ج2، ص251.

5. شهاب الدین ابوالثنا، سید محمود آلوسی، سرح الفریده، در شرح قصیدة عینیة عبدالباقی افندی، ص15. اردوبادی، محمد علی، مولود کعبه، ترجمه عیسی سلیم پور اهری، قم، رسالت، 1378ش، ص81.

6. ابن صباغ مالکی، الفصول المهمه، ص14. اردوبادی، محمد علی، مولود کعبه ترجمه عیسی سلیم پور اهری، قم، رسالت 1378، ص132.

7. محمد شریف خان شیروانی، چوتهی کتاب، به زبان اردو، 1935م، ص123. مولود کعبه، همان، ص1.

8. مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی، ظهیر البشر (به زبان اردو)، ص18. مولود کعبه، همان، ص218.

9. علامه حسن بن امان الله مولوی عظیم آبادی هندی. تجهیز الجیش، چاپ هند، ص110. مولود کعبه همان، ص222.

10. قادری، محمدشاه، مصباح المقربین چاپ لاهور، ص16. مولود کعبه، همان، ص228.



فریم

 

می خواهم درباره عملیات بیت المقدس و این که چطور این عملیات 25 شبانه روز انجام گرفت، برایتان بگویم. اگر بخواهم مراحل مختلف و مقدمات آن را برایتان بگویم، حداقل با برآوردی که من دارم و طی شناسایی عملیات 3 یا 4 جلسه دو ساعته می خواهد بدون تنفس هم باشد تا من بتوانم شروع ماوقع را برایتان بازگو کنم. چون آن طور این حادثه بر ما حاکم شده و آن طور بر ما تأثیر گذاشته که الحمدا... هنوز ذهنمان اجازه می دهد مطالب را عمدتاً و به ترتیب و توالی خودش بیاوریم.


٭ آماده برای عملیات
بنده به عنوان مسؤول در قرارگاه کربلا، مرکز عملیات مشترک ارتش و سپاه انقلاب اسلامی و به عنوان یک رزمنده کوچک اسلام، شاهد و ناظر بودم که خداوند خرمشهر را آزاد کرد و هیچ دلیل دیگری را قبول نمی کنم.
در خرمشهر یا عملیات بیت المقدس، جبهه ای که مقابل دشمن داشتیم 170 کیلومترمربع بود. از محل تلاقی رودخانه کارون یا بهمن شیر تا تلاقی رودخانه نسیان با هورالعظیم 170 کیلومتر طول خطی بود که ما باید به دشمن حمله می کردیم. قرارگاه کربلا تقسیم کار کرد. سه قرارگاه:
1- قدس در شمال 2- خاتم در مرکز 3- نصر در جنوب را سازمان داد و در هر قرارگاه رزمندگان اسلام (ارتش و سپاه) ید واحدی شدند وفرماندهی واحدی پیدا کردند و تحت امر قرارگاه کربلا، آماده عملیات شدند. این عملیات بلافاصله پس از عملیات فتح المبین انجام گرفت. همه رزمندگان ما در حالت روحی بانشاط و آماده ای بودند، برای یک رزم سنگین که فضای عملیات آن، حدود شش هزار کیلومترمربع بود. عملیات در مرحله نخست با عبور از رود کارون انجام شد؛ از شرق به غرب.
رزمندگان در همان شب اول 25 کیلومتر پیشروی کردند و تا جبهه اهواز به خرمشهر رسیدند.(البته در بخشی از جبهه). در مرحله دوم به طرف مرز رفتند و حدود 14 کیلومتر دیگر پیشروی کردند و خودشان را به مرز ایران و عراق رساندند و چون مسیر عبور به صورت پیکانی جلو می رفت، دشمن به وحشت افتاد. از قسمت شمال که دشمن عقب نرفته بود، رزمندگان ما موفق نشده بودند پیشروی کنند. اما دشمن از ترس این که مبادا بصره را از دست بدهد، پا به فرار و عقب نشینی گذاشت، چون مسیر حرکت ما به سمت بصره بود. در نتیجه در مرحله سوم، خود دشمن عقب نشست و رزمندگان ما دنبالش کردند تا اینکه به کوشک و طلائیه رسیدند.


عبور از کنار خرمشهر
ما در دو مرحله برای آزادسازی خرمشهر تلاش کردیم؛ یک مرحله اش در موقع عبور از کنار خرمشهر بود که آمدیم حمله کنیم دیدیم تلفات سنگین خواهیم داد. وضعیت را بررسی کردیم و عکس هوایی گرفتیم، دیدیم دشمن هرگونه مانعی که ممکن است- اعم از سیم خاردار، کانال، مین گذاری و...- را به کار گرفته و ما اگر بخواهیم رزمندگان را از شمال خرمشهر وارد شهر کنیم، تلفات سنگینی خواهیم داد. از خیرش گذشتیم و از کنار خرمشهر عبور کردیم.
پس از 23 روز نبرد، حدود پنج هزار کیلومترمربع از خاکمان آزاد شده بود. مردم از پشت جبهه زنگ می زدند، تماس می گرفتند که پس خرمشهر چی شد! همه منتظر آزادسازی خرمشهر بودند و نمی دانستند که چه بر ما می گذرد. حتی اگر یک روز هم در جبهه بودید، می فهمیدید که 23 شبانه روز در معرض آتش بودن یعنی چه! ما به فرماندهان فشار آوردیم که به شلمچه بیایند و خط دشمن را قطع کنند. دوباره دو شب پشت سر هم حمله کردیم. تلفات سنگینی به دشمن وارد کردیم، ولی برای قطع کردن دشمن موفق نشدیم و تلفاتی هم دادیم.
شاید منطقی ترین پیشنهادی که می شد در این شرایط داد این بود که بگوییم دو ماه به ما فرصت بدهید تا خودمان را آماده کنیم و بعد حمله کنیم به خرمشهر! هر چه فکر می کردیم به نتیجه نمی رسیدیم، چون این دو ماه فرصتی بود برای دشمن که قطعاً کاری کند که دیگر ما نتوانیم به هدف خود دست پیدا کنیم. توی این صحنه بودیم که خدای متعال جرقه امداد خودش را در فرماندهی قرارگاه کربلا زد. بنده و فرماندهی کل محترم سپاه نشستیم و روی آن طرح کار کردیم و قرار شد این فرمان را به عنوان فرمان قرارگاه، من به فرماندهان ابلاغ کنم. قرار شد فرماندهان در آن طرف جاده اهواز- خرمشهر در سنگری جمع شوند. همه جمع شدند، من سخنرانی کردم و فرمان را ابلاغ کردم و تمام شد. دیدم همه فرماندهان به هم نگاه می کنند. سکوت پرمعنایی بود. حاج احمد متوسلیان گفت: جناب سرهنگ، ما پیشنهادهایی به شما داده بودیم چرا به آنها توجهی نشد؟ و من گفتم: این فرمان فرماندهی قرارگاه است. او سرش را انداخت پایین. فهمیدم که قانع نشد.
نفر بعد سردار شهید حسین خرازی بود که گفت: جناب سرهنگ چرا به منطق ما توجه نشده؟ و من دوباره حرفم را تکرار کردم. او هم قانع نشد.
سومین نفر ارتشی از آب درآمد. استادی بود از دانشگاه فرماندهی و ستاد جنگ. خیلی مؤدبانه گفت: جناب سرهنگ ما به شما سه راهکار دادیم. اما در میان آنچه شما گفتید، هیچ کدام از این راهکارها نبود. من به او گفتم: جناب سرهنگ، شما استاد هستید؛ مگر نمی دانید فرمانده در مقابل راهکارها یا یکی را انتخاب می کند و یا هیچ کدام را؟ این طور جاها فرماندهی هم خیلی خطرناک می شود. یک دفعه دیدم در آن صف آخر سردار سرتیپ سید رحیم صفوی دارد می خندد، بدون آن که حرفی بزند. خنده اش هم مصنوعی بود. دیدم صحنه یک طور دیگر شد. یک دفعه حاج احمد برگشت و گفت: چرا می خندی؟ مثل این که چیز دیگری می خواهی بگویی. صفوی گفت: معذرت می خواهم. سوء تفاهم نشود، اما ما تابع دستور هستیم. تا آمدم از او تشکر کنم، حاج حسین هم حرف او را تکرار کرد و من ناخودآگاه گفتم پس چرا معطل هستید، وقت نداریم...



بریدن دشمن
بیست و سومین روز عملیات بود. یعنی ما 48 ساعت وقت داشتیم. فرماندهان همه رفتند. به خودم که آمدم دیدم توی سنگر، همین طور خمیده ایستاده ام و تمام وجودم را اضطراب گرفته. با خودم زمزمه می کردم که خدایا این چه اضطرابی است، خدایا ما هر چه داشتیم و نداشتیم پشت سر این فرمان گذاشتیم.
اگر عملیات نگیرد چه می شود، دفعه دیگر چه می شود؟ بالاخره گذشت و بعد از 48 ساعت طرح عملیاتی بین شلمچه، پل نو و جزیره ام الرساس که در وسط قرار داشت، آماده شد. عملیات انجام شد. همان اوایل، جناح راست که در اختیار حاج احمد متوسلیان بود، با یک تیپ از ارتش، توش و توان دشمن را بریدند و جلو رفتند و دادشان درآمد که چرا جناح چپ نمی آیند؟ از دو طرف دارند ما را می زنند. چه بگویم که چه گذشت بر ما...! ساعت ده شب عملیات شروع شده بود و حالا چهار و نیم صبح بود. هر کار کردیم دو محور را بگیریم، نشد. همین طور در تلاش بودیم... داشتیم به صبح می رسیدیم. به صبح هم که می رسیدیم، اوضاع ما به هم می ریخت و دیگر هیچ کار نمی توانستیم بکنیم. آنهایی هم که رفته بودند، باید برمی گشتند. نمی دانم چه شد که یک دفعه خوابم برد. 20 دقیقه بیشتر نخوابیده بودم که از خواب پریدم. دیدم این بی سیم ها و گوشی ها و دهنی ها همین طوری رها و همه افراد هم خسته و فرسوده بودند. سر و صدای شدیدی از توی بی سیم می آمد. دیدم صدای تکبیر می آید. پرسیدم چه خبر است گفتند ما آن محور را شکافتیم. یعنی حدوداً ساعت 5 و 30 دقیقه بود که محور شکافته شد. آن چیزی که منتظرش بودیم.



700 بسیجی در مقابل هزاران عراقی
خواب از سرم پرید، خدا را شکر کردم. همه این اتفاقهای بیست و چند روز یک طرف و این دو ساعت یک طرف. ساعت 5/6 یا 7 صبح بود که به ما خبر دادند رسیدیم به اروند. دشمن آن قدر غافلگیر شده بود که بالگردش صبح زود می خواست بیاید به خرمشهر، نمی دانست که نیروهای ما آن جا هستند با خیال راحت با سقف پرواز 30 تا 0 متری داشت می آمد که یک بسیجی آر- پی- جی اش را می گیرد به سویش و آن را می زند. مثل این که با یک فیلمبردار هماهنگ کرده بود و فیلمبردار هم از این صحنه فیلم می گیرد که بعدها پخش شد.
ساعت حدود 7 بود که یک دفعه دیدم شهید خرازی که محل استقرارش درست چسبیده بود به خاکریز خرمشهر، با یک هیجانی گفت که اگر من 700، 800 نفر جور بکنم اجازه می دهید بزنم به خرمشهر؟ پیشنهاد کردم صبر کنید تا بررسی کنیم. کارشناسی کردیم، دور هم نشستیم و بحث کردیم. هیچ کس نظر مثبت نداشت، چون از لحاظ تخصصی جواب نمی داد. منطقی نبود که این 700 نفر را همراه با خط مان از دست بدهیم. آمدیم به او بگوییم ستاد قرارگاه کربلا مخالفت کرده، نمی دانید با چه برخوردی به ما انگیزه داد؛ طوری صحبت می کرد انگار که او فرمانده است. دیدیم اصلاً نمی توانیم قانعش کنیم. من و سردار رضایی متقاعد شدیم که همین طوری رهایشان کنیم تا ساعت 5/7 بشود، دیدیم باز دادش درآمد. آنها رفتند و بعد با ما تماس گرفتند. گفتیم چه خبر است؟ گفتند: هر چه نگاه می کنیم عراقی ها دستها را بالا برده اند! تازه فهمیدیم منظورش چه بود. منظورش این بود که ما 700 نفر با این جمعیت انبوه چه کار کنیم. گفت اگر می شود یک بالگرد بفرستید تا ببینیم عمق اینها کجاست. یک بالگرد فرستادیم. ای کاش صدای آن خلبان ضبط می شد. او از آن بالا فریاد می زد که تا عمق پل خرمشهر تا چشم کار می کند عراقی ها در خیابانها و کوچه ها همه دستهایشان بالاست!
 


٭ دیگر اثری از دشمن نبود
حالا توجه کنید که چه مشکلی برایمان پیش آمد. آیا می توانستیم به عراقی ها بگوییم فعلاً بروید در سنگرهایتان تا ما نیرو جمع کنیم و بیاییم شما را اسیر کنیم؟ خداوند متعال این فکر را به ذهن ما نشاند که به رزمندگان بگوییم به صورت خط دشت بان یعنی به صورت خط گسترده که یک طرفش به اروندرود بخورد و یک طرفش به ابتدای جاده خرمشهر- اهواز که دست خودمان بود، با دست به عراقی ها علامت بدهند که بروند توی جاده و چون ماشین هم نداشتیم پیاده بروند تا اهواز و بدین ترتیب آنها راه افتادند.
چه حالی داشتیم! فقط می خواستیم اینها زودتر بروند و خرمشهر زودتر تخلیه شود تا رزمندگان ما با خیال راحت بروند داخل شهر. حالا ساعت نزدیک 10 صبح بود و خروج اسرا هنوز ادامه داشت. ساعت 10 گفتند دیگر کسی
نمی آید. گفتیم شما پیش بروید. نیروها رفتند و به سرعت رسیدند به پل خرمشهر و قرارگاه استقرار دشمن را گرفتند. دیگر اثری از دشمن نبود. آیا حالا می توانیم بگوییم خدا خرمشهر را آزاد کرد یا نه؟! سه ماه طول کشید تا توانستیم تمام فشنگها و کنسروهایی را که در گوشه و کنار سنگرها جای داده بودند، بیاوریم. چقدر سنگر داشتند! از نظر نظامی آنها می توانستند 15 روز بدون دردسر پیاپی بجنگند، چون پشت سرشان رودخانه بود و به راحتی پشتیبانی می شدند، ولی با اینهمه یک ساعت هم دوام نیاوردند! در حالی که ما تعدادمان بسیار کم بود. با همین تعداد کم 19 هزار و 500 نفر اسیر گرفتیم. خدا وقتی بخواهد، چنان قوت قلبی به نیروها می دهد که با تعدادی اندک بر تعدادی بسیار زیاد پیروز می شوند. در خرمشهر چنین اتفاقی افتاد.

 



فریم

همزمان با برگزاری رزمایش بیت المقدس 25 نیروی زمینی ارتش، پروژه‌های شبیه ساز تیر مستقیم و جامع توپخانه و شبیه ساز موشک زمین به زمین در کلاس هوشمند امروز با حضور امیر پوردستان به بهره برداری رسید.

خبرگزاری فارس: رونمایی از شبیه‌سازهای تیر مستقیم و جامع توپخانه و موشک زمین به زمین در کلاس هوشمند

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نیروی زمینی ارتش، امیر حسین شکوهی معاون تربیت و آموزش نیروی زمینی ارتش و سخنگوی رزمایش بیت المقدس 25 با اشاره به اینکه مرحله دوم این رزمایش که از صبح امروز آغاز شده وارد فاز تاکتیکی خود شده، گفت: با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی اصفهان همزمان با برگزاری رزمایش پروژه‌های شبیه ساز تیر مستقیم و جامع توپخانه و شبیه ساز موشک زمین به زمین در کلاس هوشمند امروز به بهره برداری رسید.

وی افزود: با رونمایی از این شبیه سازها ضمن استمرار و ارتقای سطح آموزش، صرفه جویی در مصرف مهمات، استفاده بهینه از نیروی انسانی کارآمد و جلوگیری از کاهش تلفات و خسارات احتمالی در جنگهای آینده، میزان مهارت و دقت در اجرای آتش علیه مواضع مورد نظر مورد بررسی و تحلیل کامل تری قرار می گیرد.

سخنگوی رزمایش بیت‌المقدس تاکید کرد: فردا و همزمان با سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر قهرمان در عملیات پیروزمندانه بیت المقدس، مرحله سوم و نهایی رزمایش بیت المقدس 25 با اجرای آتش تهیه سنگین یگانهای توپخانه، تک هماهنگ یگانهای پیاده و زرهی، عملیات هلی برن تکاوران تیپ 55 هوابرد و جنگ الکترونیک و ضد الکترونیک یگانهای مخابرات و جنگال نزاجا در منطقه اصلی رزمایش برگزار خواهد شد و همزمان تعدادی از پروژه های موشکی و نفربرهای زرهی جدید نیروی زمینی ارتش در صحنه رزمایش نیز مورد تست عملیاتی قرارخواهند گرفت.

 

 



 

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

خواننده: محمدگلریز،

تدوین :علیرضا مرادعلی بیگی،علی خدابخشی،

تاقیامت عهدپیمان نشکنیم،صادقیم باولایت زنده ایم ،گرکه دشمن عزم خاک ما کند ،در برش تازنده ایم رزمنده ایم ،گر که قصدمحوارزشها کند،در جهاد نرم هم استاده ایم



ادامه مطلب

فریم